Korábban részletesebben áttekintettük a cégautóadó aktuális szabályait. Külön bejegyzésben kezeltük az adót, mivel elég tartalmas a szabályozás és júliusban módosult is, így megérdemelte a kellő figyelmet. A következőkben a céges autóvásárlás egyéb (adó)terheit tekintjük át.
Gépjárműadó vagy cégautóadó vagy mindkettő?
A gépjárműadóval kapcsolatos adóztatási feladatokat 2021. január 1. óta az önkormányzati adóhatóságok helyett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) látja el. A negyedévre fizetendő cégautóadóból levonható az ugyanarra a személygépkocsira megállapított gépjárműadó a negyedév azon hónapjaira, amelyben a személygépkocsi utáni cégautóadó-, gépjárműadó-kötelezettség egyaránt fennállt. Ennek az a feltétele, hogy az adóalany a gépjárműadó-fizetési kötelezettségünknek határidőben eleget tettünk.
Fontos, hogy a levonás nem érvényesíthető, ha a két adó megfizetésére két különböző személy kötelezett.
Az éves adót a járműnyilvántartásban az év első napján szereplő üzembentartó, ha nincs ilyen, akkor a tulajdonos köteles megfizetni. Több tulajdonos, üzembentartó esetén az, akinek a nevére a forgalmi engedélyt kiállították. A tulajdonjogban bekövetkezett változás esetén csak a következő év első napjától nem minősül adóalanynak a korábbi tulajdonos.
Az adó alapja
- személyszállító gépjármű hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye, kilowattban kifejezve. Ha a hatósági nyilvántartásban a személyszállító gépjármű teljesítménye csak lóerőben van feltüntetve, akkor a lóerőben kifejezett teljesítményt 1,36-tal kell osztani,
- autóbusz, a lakókocsi, a lakópótkocsi hatósági nyilvántartásban feltüntetett saját tömege,
- tehergépjármű hatósági nyilvántartásban feltüntetett saját tömege, növelve a terhelhetősége (raksúlya) 50%-ával.
Az adó mértéke a fentiekben megállapított adóalap után a gépjármű gyártási évében
- és az azt követő 3 naptári évben 345 Ft/kilowatt,
- 4-7. naptári évben 300 Ft/kilowatt,
- 8-11. naptári évben 230 Ft/kilowatt,
- 12-15. naptári évben 185 Ft/kilowatt,
- 16. naptári évben és az azt követő naptári években 140 Ft/kilowatt.
Regisztrációs adó
Regisztrációs adót kell fizetni a Magyarország területén forgalomba helyezett gépjármű után, ideértve
- a gépjármű első forgalomba helyezését,
- az importálásakor,
- a Közösségen belüli beszerzésekor,
- valamint a gépjármű átalakításakor történő forgalomba helyezést is,
- illetve, amikor egy gépjárműflotta-üzemeltető személygépkocsit ad bérbe belföldi illetőségű személynek.
A mi szempontunkból fontos még kiemelni, hogy
regisztrációs adót kell fizetni akkor is, ha a flottaüzemeltető személygépkocsiját belföldi illetőségű személynek adja bérbe.
A regisztrációs adó tételes adó, amelynek mértéke a törvény mellékletében maghatározott adókategóriák szerint változik.
A vásárlás, hitel és a lízing határai
A vásárlás, a hitel és a lízing lényegét megértve jelentős összegeket tudunk cégünknek megtakarítani, valamint számos más lehetőséget is igénybe vehetünk. Két szempontot hívunk segítségül annak érdekében, hogy a fentieket el tudjuk határolni:
- az egyik a tulajdonjog alakulása, ami talán az egyik legnagyobb segítségünk az elhatárolásban, valamint
- a lehetőségeinket is megnézzük a visszaigényléssel, levonásokkal kapcsolatban.
1. Vásárlás
Ebben az esetben cégünk a teljes vételárat kiegyenlíti a vásárláskor. Igaz, azonnal tulajdonosok leszünk, de a mai gazdasági helyzetben ekkora tőkét fektetni egy alapvetően értékétvesztő tárgyba sok veszélyt rejthet magában.
Vásárlás esetén nincs kamatköltség (ami a havi lízingdíj/hiteldíj egyik fele a tőke mellett), azonban értelemszerűen nincs lehetőség elszámolni a havi lízingdíjat, azonban költségként elszámolható az értékcsökkenés.
Vásárlás esetén a cégünk lesz a tulajdonos, lízing igénybevétele esetében azonban a lízingcég lesz a gépjármű tulajdonosa, aki havidíjért cserébe bérbe adja a cégünknek az autót. Annak lehetőségeit is rövidesen megnézzük, hogy lízing esetén, hogyan kerülhet a lízingbevevő tulajdonába a lízingtárgy.
2. Hitel
Hitel esetében is a cég tulajdonába kerül az autó, azonban az autó megvásárláshoz a cég hitelt vesz igénybe. A cég tőkéjének alakulás szempontjából ez már eggyel jobb lehetőség, mivel az önerő (első törlesztőrészlet) nem a teljes vételára a gépjárműnek, hanem mondjuk 20-30 %. További költségként azonban felmerül a hitelbírálati díj, kezelési költség stb., valamint itt már lesznek havi törlesztőrészletek, ami lehet fix, de akár változó kamatozású is, ha olyan hitelezési konstrukciót vettünk igénybe.
Láthatjuk, hogy ennél a két lehetőségnél az autó a cégünk tulajdonába kerül azonnal, ami az egyik legjelentősebb különbség a most következő lízinghez képest, azonban ennek is több fajtája van.
3. Lízing
Ahogy említettük, lízing esetében a lízingcég lesz a tulajdonos, a lízingbevevő (tehát a cégünk) pedig az üzembentartó. Ebben az esetben is felmerül önrész, illetve itt érkezik a képbe a havi lízingdíj is, azonban van áfa-visszaigénylési lehetőség.
Több lehetőségünk is van lízing esetében, most mi a három legfontosabbat emeljük ki.
Zártvégű pénzügyi lízing
Zárt, tehát tudjuk a végét, tervezhetünk vele. A zártvégű pénzügyi lízing időtartamának lejártát követően az autó a cégünk tulajdonába kerül. Itt is és a nyíltvégűnél is láthatjuk, hogy a szervizelés, az esetlegesen felmerülő meghibásodás, cégautóadó-fizetési kötelezettség stb. még pluszban terhel minket. Személygépjárművek esetén az áfa-visszaigénylési lehetőséggel nem élhet a lízingbevevő.
Nyíltvégű lízing
A lízingdíj áfája, amennyiben a feltételeknek megfelelünk, visszaigényelhető. A nevében is benne van, hogy nyílt, tehát a futamidő végén a lízingbevevő (cégünk) dönthet, hogy pl.: kifizeti-e a maradványértéket és tulajdonos lesz, vagy akár azt is mondhatjuk, hogy nekünk ez az autó már nem kell, szeretnénk egy újat lízingelni, egy másik lízingszerződéssel.
Tartós bérlet
Érdemes még szót ejtenünk az operatív lízingről is, másnéven a tartós bérletről. Ebben az esetben az önrész alacsonyabb, vagy akár nincs is. A céges használat arányától függően mind a finanszírozási, mind pedig az egyéb üzemeltetési költségek áfatartalma visszaigényelhető, illetve a kifizetett havi bérleti díj elszámolható költségként. A konstrukció igénybevétele során magasabb havidíjjal kell számolni, mivel tartós bérlet esetében gyakorlatilag minden egyéb költség, kiadás be van építve a havi bérleti díjba (pl.: cégautóadó, kötelező szerviz stb.), viszont nekünk más dolgunk nem lesz, csak használni az autót.